ØJET giver overblik over kategoriens samlede ordforråd. Dette gør det let at anskueliggøre bøjning i tid og tal.
Global kongruens - navneord
Hvor mange andre sprogapps blander ental og flertal fx med et billede af 1 tomat og et billede af 4 agurker, så præsenteres ordforrådet på Billeddansk.dk pga. sprogpædagogiske overvejelser altid enten i ental eller flertal.
Det er muligt at skifte mellem ental og flertal ved et klik på ikonerne. Klikker du fx på ikonet "ental", så skifter billeder, tekst og lyd til en repræsentation af ental, mens et klik på ikonet for "flertal" medfører et skifte til billeder, tekst og lyd i flertal.
ØJET gør det dermed muligt på en enkelt måde at visualisere, at der sker noget med endelserne, når man skifter tal.
Endelserne i flertal er ydermere markeret med rødt med det formål tydligt at markere bøjningsendelserne.
Global kongruens - udsagnsord
I kategorierne med udsagnsord er det muligt at skifte mellem navnemåde, nutid, datid, førnutid og førdatid med et klik på de tilhørende ikoner. Ift. udsagnsord er det kun tekst og lyd, der skifter.
Igen er endelserne markeret med rødt. ØJET gør det dermed muligt på en enkelt måde at visualisere, at der sker noget med endelserne, når man skifter tid.
Funktionen gør det ydermere let at "vise" dine kandidater, at mens endelserne er forholdsvis konstante i gruppe 1 og 2, kræver gruppe 3 lidt ekstra opmærksomhed.
Træn datidsendelser i klasselokalet
Udover at bruge ØJET til at visualisere bøjning i tid og tal, lægger ØJET op til relevante øvelser i klasselokalet, hvor der arbejdes med en automatisering af bøjningsendelserne.
Sådan gør du
Vælg navnemåde i ØJET og bed herefter dine kursister om at skrive de viste gloser i datid på et stykke papir.
Når alle har skrevet deres bud på en datidsform, så klik på datidsikonet. Kursisterne har nu mulighed for selv at tjekke deres bud. Du kan også vælge at lade dem rette hinandens besvarelser og dermed sikre yderligere gentagelse for den enkelte.
Lav eventuelt samme øvelse med nutid for således at understrege nutids-(e)r. Selvom det for mange vil være logisk, at ord i nutid ender på -(e)r, så kan der være brug for gentagelse for at gennemskue strukturen.
Prøv samme øvelse med navneord i flertal.
Træn rodmorfemer
For alle kursistgrupper kan ØJET desuden bruges til at opnå en forståelse for rodmorfemer. DU1erne skal samtidig som bekendt bestå den svære rodmorfemtest på modul 5, og den test kan du træne gennem ØJET.
Sådan gør du
Gå systematisk frem og start med navnemåde, hvor du på skift kalder dine kursistger op til tavlen for at trække en rød streg, der markerer ordets rod. Når dine kursister er fortrolige med navnemåde, så gå videre til nutid og datid.
Bemærk: Denne øvelse virker kun på analoge tavler, ikke på smartboards, mobiltelefoner eller iPads, da disse som bekendt reagerer på tryk. Problemet kan dog løses ved, at kursisterne nøjes med at fortælle, hvor stregen skal trækkes.
Forstørrelsesglas
Det lille forstørrelsesglas i øverste højre hjørne af billederne i ØJET kan både bruges til at repetere nyt ordforråd og til at træne bøjning i tid og tal.
Repetition af nyt ordforråd
Sådan gør du
Klik på forstørrelsesglasset - teksten følger ikke med, og øvelsen kræver derfor, at dine kursister kan genkalde sig ordforrådet. Dermed har du mulighed for at tjekke, hvor meget dine kursister kan huske, dels giver genkaldelsen af ordforrådet større sandsynlighed for forankring.
Øvelsen kan gennemføres på flere måde.
1) Du kan fx vælge, at lade kursisterne sige de pågældende gloser på skift.
2) Du kan også vælge at gennemføre øvelsen som en diktat.
3) Endelig kan øvelsen laves til en konkurrence, hvor det gælder om enten individuelt elle ri grupper at sige gloserne først.
Du "bladrer" i ordforrådet ved at klikke på pilene.
Repetition af bøjningsendelser
Ovenstående øvelser kan også gennemføres med et fokus på bøjningsendelser. Her skal kursisterne fortælle, hvad glosen ender på i flertal, fremfor at genkalde sig glosen.
Du kan selvfølgelig også vælge at sætte fokus på både ordforråd og grammatik afhængig af niveauet på holdet.
Blindeleg
En anden god leg sætter både det øvede ordforråd og det omkringliggende ordforråd i spil.
Sådan gør du
Kald en kursist op til tavlen, der som den eneste får lov til at "se" den glose, der skal beskrives. Gennemfør øvelsen som en individuel øvelse eller som en holdøvelse. Den kursist eller gruppe, der først gætter glosen, vinder 1 point.